PENAKSIRAN BERASASKAN PRESTASI
Penaksiran Kendiri melibatkan pelajar menilai pembelajarannya sendiri melalui proses membuat :
- · Refleksi terhadap pengalaman
- · Mengingat semula
- · Menggambarkan semula idea
- · Menyimpan rekod tindakan
- · Menentukan hala tuju akan datang
- · Berkongsi tanggungjawab belajar dengan sekolah
Strategi pengajaran dan pembelajaran yang membantu membina keupayaan membuat penilaian kendiri : § Menggunakan hasil kerja yang baik sebagai contoh. Menggunakan model untuk membimbing pelajar pada masa yang sama mereka melaksanakan tugasan. ii. Kemahiran menyoal secara berfokus § Galakkan pelajar membina soalan untuk mendapatkan maklumat tambahan tentang sesuatu. § Guru mengajukan soalan untuk membantu pelajar menilai pembelajaran sendiri. iii. Menggunakan pengurusan grafik sebagai alat penaksiran § Bentuk visual yang dapat membantu pelajar menstrukturkan pemikiran dan pembelajaran mereka dalam bentuk diagram. § Penggunaan pengurusan grafik dapat membantu meningkatkan kemahiran berfikir iaitu membuat klasifikasi, kategori, perbandingan, turutan, peta minda, dan sebagainya. iv. Membuat refleksi pembelajaran § Catatan jurnal tentang apa yang dialami, kekuatan dan kelemahan serta bagaimana cara untuk membuat penambahbaikan. v. Penilaian rakan sebaya § Maklum balas daripada rakan. § Dibuat dalam bentuk perbincangan kelas. § Berperanan membantu guru khusus dalam menilai tugasan kumpulan. § Sesuai untuk menaksir sikap pelajar, tingkah laku dan tindakan pelajar pada masa proses pembelajaran, khususnya pada aktiviti amali dan lisan. § Penggunaan ICT/TMK dalam penaksiran pembelajaran. viii. Mengaplikasikan teknik penaksiran bilik darjah § Pelbagai aktiviti penaksiran untuk pembelajaran (assessment for learning) dikemukakan oleh Thomas Angelo dan Patricia Cross(1993).
|
0 comments:
Post a Comment