Ads 468x60px

Penaksiran Pembelajaran

KONSEP PENAKSIRAN PEMBELAJARAN
CIRI-CIRI PENAKSIRAN PEMBELAJARAN

KOMPONEN PENAKSIRAN DALAM PEMBELAJARAN
CIRI-CIRI PENAKSIRAN BERASASKAN PORTFOLIO


PENAKSIRAN BERASASKAN PORTFOLIO




PROSEDUR PENAKSIRAN BERASASKAN PORTFOLIO
PENAKSIRAN BERASASKAN PRESTASI



Penaksiran Kendiri melibatkan pelajar menilai pembelajarannya sendiri melalui proses membuat :

  • ·         Refleksi terhadap pengalaman
  • ·         Mengingat semula
  • ·         Menggambarkan semula idea
  • ·         Menyimpan rekod tindakan
  • ·         Menentukan hala tuju akan datang
  • ·         Berkongsi tanggungjawab belajar dengan sekolah


Strategi pengajaran dan pembelajaran yang membantu membina keupayaan membuat penilaian kendiri :
         i.            Modelling
§  Menggunakan hasil kerja yang baik sebagai contoh. Menggunakan model untuk membimbing pelajar pada masa yang sama mereka melaksanakan tugasan.

       ii.            Kemahiran menyoal secara berfokus
§  Galakkan pelajar membina soalan untuk mendapatkan maklumat tambahan tentang sesuatu.
§  Guru mengajukan soalan untuk membantu pelajar menilai pembelajaran sendiri.

      iii.            Menggunakan pengurusan grafik sebagai alat penaksiran
§  Bentuk visual yang dapat membantu pelajar menstrukturkan pemikiran dan pembelajaran mereka dalam bentuk diagram.
§  Penggunaan pengurusan grafik dapat membantu meningkatkan kemahiran berfikir iaitu membuat klasifikasi, kategori, perbandingan, turutan, peta minda, dan sebagainya.

     iv.            Membuat refleksi pembelajaran
§  Catatan jurnal tentang apa yang dialami, kekuatan dan kelemahan serta bagaimana cara untuk membuat penambahbaikan.

       v.            Penilaian rakan sebaya
§  Maklum balas daripada rakan.
§  Dibuat dalam bentuk perbincangan kelas.
§  Berperanan membantu guru khusus dalam menilai tugasan kumpulan.

     vi.             Senarai semak
§  Sesuai untuk menaksir sikap pelajar, tingkah laku dan tindakan pelajar pada masa proses pembelajaran, khususnya pada aktiviti amali dan lisan.

    vii.            Portfolio digital
§  Penggunaan ICT/TMK dalam penaksiran pembelajaran.

  viii.            Mengaplikasikan teknik penaksiran bilik darjah
§  Pelbagai aktiviti penaksiran untuk pembelajaran (assessment for learning) dikemukakan oleh Thomas Angelo dan Patricia Cross(1993).


0 comments:

Post a Comment

 

Pengunjung